نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2955
-
الف
+

فرصت های سرمایه گزاری در سکتور صنایع دستی افغانستان

توجه به صنایع دستی افغانستان، می تواند نقش عمده‌ای در گسترش اقتصاد این کشور داشته باشد.

«۱۰ جون»، روز بزرگداشت دنیای پر نقش‌و‌نگار صنایع دستی است. صنایع دستی که با تجلی عشق و هنر آفریده می‌شوند، با ارزش‌تر از آن اند که بتوان روی‌شان قیمت گذاشت.

به گزارش آی فیلم2، صنایع دستی، همه‎ی آثار و صنایعی است که تمام مراحل ساخت آن توسط دست و ابزارهای دستی انجام می‌شود. این صنایع برگرفته از فرهنگ، هنر،  بینش و ذوق مردم یک منطقه است. در ساخت این صنایع از مواد اولیه‏ بومی استفاده می‎شود. صنایع دستی را کالایی برای معرفی ویژه‎گی‎های قومی و فرهنگی هر منطقه می‎دانند.

صنایع دستی، یکی از میراث‎های نسل‎های قبلی به نسل‎های بعدی است. این هنر، بی‎دردسرترین مسیر گشایش درونی‎ترین لایه‎های فرهنگی ملت‎ها است و زمینه‎ی شناخت فرهنگ ‏های متفاوت را برای انسان‎ها مهیا می‎کند. پرداختن این صنایع را می‎توان یکی از استثنایی‎ترین کانال‎ها برای شناخت اقوام دانست.

صنایع دستی به مثابه‎ی آثار هنری، بازگو کننده‎ی روح ملت‎ها و اقوام است، این صنایع با سرزمین مادری پیوند مستقیمی دارد و بیان‏گر بافت‎های فرهنگی جوامع است.

در کشور چندین ملیتی- فرهنگی مانند افغانستان که هر گروه قومی صنایع دستی منحصر به فرد خویش را دارد و در عین حال میزان اشتراکات فرهنگی بسیار بالاست، می‎توان با شناخت صنایع دستی اقوام مختلف، باورهای آنان را شناخت و زمینه‎ی اتحاد بیشتر را از طریق تبادل صنایع دستی فراهم کرد.

«سیف‌الدین سیحون»، کارشناس مسایل اقتصادی می‎گوید ملت‎ها در نتیجه‎ی شکل‎گیری یک بازار و اقتصاد ملی شکل می‎گیرند؛ یعنی اگر منافع ملی بر مبنای ارزش‌های ملی و نماد ملی تأسیس شود و ملیت‎ها با داشتن صنایع دستی متفاوت از حمایت در سطح وزارت‎خانه‎ها و نهادهای ملی برخوردار شود، به گونه‎ی طبیعی تولیدکننده‎گان با هم آشنا می‎شوند و در نتیجه، باعث ایجاد بحث و تبادل نظر می‎شود. به قول آقای سیحون این کار می‎تواند به هم‎سویی و هم‎گرایی ملی بینجامد.

صنعت دوخت، بافنده‎گی، نساجی، معماری، نقاشی، کندن کاری، حکاکی، نجاری، فلز کاری، سفالی، کشاورزی، گنبدسازی، شیشه‌سازی، بوت‌دوزی، عطاری و ادویه‌سازی، عمده‌ترین صنایع دستی افغانستان هستند.

اگر این صنایع مورد توجه قرار گیرند، می‎توانند نقش عمده‌ای در گسترش اقتصاد کشور داشته باشند.

بر اساس گفته‌های آقای سیحون، با آن که صنایع دستی نه برای ضرورت‎های روزانه‎ی بازارهای بین‎المللی، بلکه برای رفع ذوق‎های فردی و نیازمندی‎های ذوقی ایجاد می‌شود و زیبایی یا مرغوبیت شرط اول آن است، اما با افزایش کیفیت صنایع دستی، بازاریابی درست برای آن، بسته‎بندی منظم و شناساندن صنایع دستی به جهان میزان درآمد تولیدکننده‎گان صنایع دستی افزایش می‎یابد و در نتیجه می‎تواند به اقتصاد ملی مفید واقع شود.

صنایع دستی اصولاً نتیجه‎ی کارهای فردی و برای تحقق اهداف فردی است و کمتر جنبه‎ی اشتغال‎زایی دارد، اما اگر این کار مورد توجه نهادهای دولتی قرار می‎گیرد، می‎تواند زمینه‎ی ایجاد شغل را فراهم کند و تبدیل به منبع درآمد شود.

«زهرا نظری»، مسئول «انجمن صنایع دستی گوهرشاد» ساکن بامیان می‎گوید او کارش را از یک فروشگاه کوچک صنایع دستی آغاز کرد. کار زهرا در آغاز مورد توجه نبود. اما با گذشت حدود ده سال، این فروشگاه کوچک به یک انجمن گسترش یافته و برای زن‎های زیادی شغل ایجاد کرده است؛ زنانی که مهارت کار دیگری را نداشتند.

خانم نظری، توانسته است با همکاری وزارت احیا و انکشاف دهات در نمایشگاه‌های ملی و بین‎المللی زیادی اشتراک کند و برای صنایع دستی بازارهای خوبی را آزمایش کند. او می‎گوید: «اکنون ۴۵ زن مصروف تولید صنایع دستی مانند دست‎دوزی، خامک ‏دوزی، فرش‎های نمدی، قالین، کیف‎های دستی، جواهرآلات و گلیم هستند و از راه تولید صنایع دستی تأمین معیشت می‎کنند.»

به گفته‎ی مسئول انجمن صنایع دستی گوهرشاد، تولیدکننده‎گان صنایع دستی این انجمن، بیشتر خانم‎هایی اند که سرپرست و مسئول امرار معاش خانواده‎های‌شان اند و این زنان، با تولید صنایع دستی بیشتر از ۵۰ درصد مخارج‌شان را تأمین می‎کنند.

«عبدالوفی نایب‎زی»، مسئول رسانه‎ای برنامه‎ی انکشاف صنایع روستایی وزارت احیا و انکشاف دهات می‎گوید برنامه‎ی ملی انکشاف صنایع روستایی سبب شده است که حدود ۱۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شاغل شوند. آقای نایب‌زی می‌گوید ۳۲ هزار زن و ۲۷ هزار مرد در پنج ولایت کشور مشغول تولید صنایع دستی اند.

آنچه که صنایع دستی را از سایر صنعت‎ها متمایز می‌کند، این است که صنایع دستی کمتر حیثیت کالای بازرگانی را دارد و برای این‎که مانند کالای بازرگانی برای معامله در بازار عرضه شود، نیازمند بازار ویژه و زمان‎های ویژه برای فروش است.

به گفته‎ی خانم نظری در زمستان‎ها نمایشگاهی برگزار نمی‎شود و بامیان در این فصل به دلیل سردی هوا توریست ندارد، میزان فروش صنایع دستی و درآمد آن‌ها خیلی کاهش می‎یابد، اما اشتراک در نمایشگاه‎های داخلی و خارجی می‎تواند دل آن‌ها را به تولید صنایع دستی گرم نگهدارد.

خانم نظری، صراحت می‎دهد که اشتراک او در نمایشگاه‎های صنایع دستی در هند سبب شد که او با شرکت‎های هندی قراردادهای خوبی ببندد و برای آنان کفش‎های نمدی تولید کند. همچنان اشتراک در نمایشگاه‎های پاکستان و جاپان باعث شد که جواهرات قدیمی افغانستان فروش خوب داشته باشند.

برنامه‎ی ملی انکشاف صنایع روستایی که جزئی از پروژه‎های انکشافی بوده است، توسط وزارت احیا و انکشاف دهات در پنج ولایت شامل بلخ، هرات، ننگرهار، پروان و بامیان اجرا شده است.

یک بخش این برنامه به تولید صنایع دستی متمرکز است که در نتیجه‎ی آن قالین، گلیم، فرش‎ها و کفش‎های نمدی، جواهرات قدیمی، کیف‎دستی‎های ساخت دست و… به بازارهای بین‎المللی رسیده‌اند.

هشت صبح، نوشت: صنایع دستی بعد از جنگ جهانی دوم با روی‎کرد فرهنگی و هنری مورد توجه قرار گرفت. نخستین همایش جهانی صنایع دستی در ۱۰ جون سال ۱۹۶۴ در نیویورک برگزار شد. در این همایش  استادان، هنرمندان و صنعت‎گران از ۴۰ کشور دنیا اشتراک کردند.

در پایان این همایش تأسیس «شورای جهانی صنایع دستی» به حیث یک نهاد فرهنگی وابسته به یونسکو تصویب شد. دبیر‎خانه‎ی این شورا در شهر آمستردام موقعیت دارد.

ف ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر